Alkmaarsingel 368
6843 WT ARNHEM

T +31 (0)26 3709 651
F +31 (0)26 3709 652
M +31 (0)6 5090 8548
E djb@commisys.com


Tuincentrum Leurs

Het communicatiesysteem van BOXIS biedt een oplossing, zo merkten ze bij Tuincentrum Leurs in Venlo. In twee jaar tijd zijn de TeamBoxen met headsets van het BOXIS-communicatiesysteem onmisbaar geworden bij dit grote Limburgse tuincentrum. Tuincentrum Leurs heeft een vloeroppervlak van 10.000 vierkante meter verdeeld over acht afdelingen binnen; 3.000 vierkante meter buitenruimte en 35 tot 40 personeelsleden op gewone dagen tot rond de 60 personeelsleden die tegelijkertijd werken op drukke dagen zoals in de kerstperiode. Een goede communicatie is dan ook van levensbelang voor de bedrijfsvoering.

Teambox van scepsis tot enthousiasme

Ze zagen het niet zo zitten bij Tuincentrum Leurs om te gaan werken met de communicatiesystemen van BOXIS. 'Ik was eerlijk gezegd wat sceptisch', zegt eigenaresse Peggy Leurs van het tuincentrum.
'We gebruikten immers al draadloze telefoons in het bedrijf. En het personeel voelde er al helemaal niets voor om met een headsetje te gaan lopen. Ze waren bang dat het te veel zou afleiden, steeds die gesprekken in hun oor', lacht Peggy Leurs. Na twee jaar gebruik van de Teambox van BOXIS wordt er heel anders gedacht over het product. Niemand bij Tuincentrum Leurs wil het systeem nog missen. De medewerkers die nog geen headset dragen, dringen er bij de bedrijfsleiding juist op aan dat zij een 'oortje' krijgen.
In het luxe Tuincafé van het grote tuincentrum vertelt Peggy Leurs over de ervaringen in de eerste twee jaar dat met het communicatiesysteem van BOXIS wordt gewerkt. 'Ad Flink van BOXIS vroeg mij om gewoon eens twee maanden vrijblijvend te proberen met de TeamBoxen te werken. We zijn begonnen met acht headsetjes. Ik moest dan ook acht mensen overtuigen zo'n oortje te gaan dragen. Uiteindelijk hebben we het gewoon verplicht gesteld.'
'Ad heeft vervolgens goed aan iedereen uitgelegd hoe het werkt. Hij vertelde dat je selectief kan leren luisteren. Dat je dan alleen die dingen hoort, die voor jou bestemd zijn. Aanvankelijk is dat moeilijk te geloven maar al snel merk je dat het zo is', vertelt Peggy Leurs.
Een groot voordeel van het nieuwe communicatiesysteem is dat mensen niet in gesprek zijn zoals dat soms bij telefoons het geval is, zo legt zij uit. Ook is iedereen snel te lokaliseren in het grote complex, dat uit veel verschillende en gescheiden afdelingen bestaat. Bovendien hoeven mensen niet meer ver weg te lopen van hun eigen werkplek om met elkaar in contact te komen.
'Nu kan een medewerker bijvoorbeeld een klant doorverwijzen van de binnenkas naar de koude kas en hoeft alleen maar te vertellen dat de klant daar bij de deur wordt opgevangen. Via het oortje kan dan een collega worden gewaarschuwd die de klant verder kan helpen. Ze hoeven niet meer mee te lopen. En dat scheelt enorm veel lopen hier', zegt Peggy Leurs, terwijl ze om zich heen wijst naar de grote kassen waaruit het tuincentrum bestaat.

Communicatie via het oortje is ook veel minder storend dan een telefoon, vindt Peggy Leurs. 'Als je een belangrijk gesprek hebt met een klant, kan je iedereen tegelijkertijd laten weten dat je even niet bereikbaar bent. Als je met een telefoon werkt, weet een ander die je belt niet dat het een slecht moment is.'
'Het is ook handig dat het magazijn direct via het systeem kan laten weten dat bepaalde leveranties binnen zijn gekomen. Vroeger hadden de afdelingen één, hooguit twee keer per dag contact met het magazijn. Nu weten medewerkers direct wanneer een bestelling binnen is voor hun afdeling.'
Van groot belang zijn volgens Peggy Leurs verder de veiligheid het het gevoel van veiligheid die door het gebruik van de headsets enorm zijn toegenomen voor het personeel. 'Vooral voor de caissières is het goed om te weten dat iedereen met een oortje gewaarschuwd is als zij op de alarmknop drukken. Alle mannelijke medewerkers gaan dan on opvallen naar de plek waar het alarm is gegeven.'
'In het geval van diefstal kan je elkaar waarschuwen, of verdachte types kunnen door het hele bedrijf gevolgd worden door via de oortjes aan elkaar door te geven wat die doen en waar ze heen lopen. Dat is toch wel een paar keer per week nodig en in de kerstperiode zelfs wel elke dag', zegt Peggy Leurs.

'Telefoons worden tegenwoordig hier bijna niet meer gebruikt, alleen nog voor binnenkomende lijnen. En dan ook kan degene voor wie er telefoon is via het oortje worden gewaarschuwd. Vroeger hoorde je hier binnen de hele dag berichten omroepen via de intercom. Dat is nu niet meer nodig en dat geeft ook veel meer rust in het bedrijf, ook voor de klanten', legt Peggy Leurs enthousiast uit.
Zij vertelt dat het systeem tot aan het eind van iedere werkdag actief is. 'Bij het sluiten beginnen we achterin en iedere afdeling die leeg is, waar geen bezoekers meer zijn, wordt via de oortjes naar de ingang doorgegeven. Op die manier blijven er geen mensen achter zonder dat je het in de gaten hebt.'
Gezien het groeiende enthousiasme bij het tuincentrum over het systeem is het niet verwonderlijk dat de eerste acht TeamBoxen met bijbehorende oortjes inmiddels uitgebreid zijn tot vierentwintig exemplaren. 'Ik denk dat het op termijn wel een set voor ieder personeelslid wordt', lacht Peggy Leurs. 'En dat is dan niet eens mijn initiatief, want ik moet het betalen. Maar het is de vraag van het personeel om meer oortjes op de afdelingen.'

Terug